Gårdalänken med en ny station i ”Gårdaberget” kan utvecklas i två skeden:
I skede 1 angör alla pendeltåg och vissa regiontåg nuvarande Centralstation. Alla genomgående tåg angör en ny station i ”Gårdaberget”, som kan utvecklas till ett komplett förstklassigt resecentrum med bekväma kopplingar till den lokala kollektivtrafiken.
I skede 2 samlas all tågtrafik i den ny centralstationen i ”Gårdaberget”, som även kan rymma höghastighetståg och utvecklas till en nod i ett nordiskt höghastighetstågsystem.
Förberedande byggetapp .
Dagens Gårdatunneln går rakt igenom den plats i berget där Gårda-stationen skall byggas. Byggnadsarbetet måste därför starta med att bygga en ny Gårdatunnel längre österut i Gårdaberget.
Godståg och fjärrtåg
Godståg söderut leds in i den nya järnvägstunneln.
Ej genomgående region och fjärrtåg norrifrån som har Göteborg som slutstation kan ställas upp vid ny depå i Almedal. Ej genomgående region och fjärrtåg söderifrån som har Göteborg som slutstation kan ställas upp vid ny depå i Sävenäs.
I skede 1 angör alla pendeltåg och vissa regiontåg nuvarande Centralstation. Alla genomgående tåg angör en ny station i ”Gårdaberget”, som kan utvecklas till ett komplett förstklassigt resecentrum med bekväma kopplingar till den lokala kollektivtrafiken.
I skede 2 samlas all tågtrafik i den nya centralstationen i ”Gårdaberget”, som även kan rymma höghastighetståg och utvecklas till en nod i ett nordiskt höghastighetstågsystem.